מְגִלָּה נִקְרֵאת בְּאַחַד עָשָֹר, בִּשְׁנֵים עָשָֹר, בִּשְׁלשָׁה עָשָֹר,
בְּאַרְבָּעָה עָשָֹר, בַּחֲמִשָּׁה עָשָֹר,
לא פָּחוֹת וְלא יוֹתֵר.
כְּרַכִּין הַמֻּקָּפִין חוֹמָה מִימוֹת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן,
קוֹרִין בַּחֲמִשָּׁה עָשָֹר.
כְּפָרִים וַעֲיָרוֹת גְּדוֹלוֹת קוֹרִין בְּאַרְבָּעָה עָשָֹר,
אֶלָּא שֶׁהַכְּפָרִים מַקְדִּימִין לְיוֹם הַכְּנִיסָה.
מגילה דף ב.
נשאלת השאלה, מדוע התנא נקט לשון " נִקְרֵאת " להבדיל מלשונו לדוגמא במסכת ברכות
מֵאֵימָתַי קוֹרִין אֶת שְׁמַע בְּעַרְבִית? מִשָּׁעָה שֶׁהַכֹּהֲנִים נִכְנָסִים לֶאֱכֹל בִּתְרוּמָתָן,עַד סוֹף הָאַשְׁמוּרָה הָרִאשׁוֹנָה;
ברכות דף ב.
ההבדל הלשוני הראשון הוא " הפעיל " אל מול " " הסביל " , ההבדל הלשוני השני הוא לשון הרבים אל מול לשון היחיד?
על דרך הדרוש נראה ליישב שמכיוון שמהות מגילת אסתר היא " הסתר פנים " מגילת אסתר נחשבת כמגילה בה הקב"ה כביכול מסתתר. שמו אינו מופיע בה במפורש וכל השתלשלות הדברים נעשית כך שהוא נמצא כביכול מאחורי הקלעים. גם שמה של אסתר המלכה מרמז על הסתרת הפנים הזו, וכן היותה של המגילה מתרחשת בתקופת הגלות (וזהו החג היחיד הקשור לתקופה זו) תקופה של התבוללות בין הגויים, מוסיפה לתחושת ההסתר. הגאולה במגילת אסתר בוקעת מתוך הריחוק וההסתרה ולכן זו גאולה מורכבת.
גאולה שיש בה גם עמימות והסתרה.
הפעיל הוא נוכח ולפי שאנו מייחדים בק"ש את מלכותו יתברך אין לנו ענין בהסתרה אדרבה לגלות ולפרסם את מלכותו, אך במגילת אסתר על העניין מוסתר המגילה עצמה יסודה בהסתר, היא נקראת בלשון " סביל " נסתר שאינו נוכח, במילים הראשונות של התנא במסכת מגילה כבר רמז התנא על מהות ההסתרה.
על ההסבר של ההסתר פנים הזה ראה באריכות במאמר הסתר אסתיר.
אך זה פחות מיישב את נושא שינוי הלשון בין הרבים ליחיד, רבותינו הראשונים הריטב"א (מגילה דף ב.) התייחסו לשאלה זו וכתבו שהתנא רמז שדין שומע כעונה מתקיים במגילה וברבים ( ולהיפך יש ענין לקרוא אותה ברבים ) כי קריאתה זו הלל, ופרסום הנס מתקיים ב " נקראת " ברבים, להבדיל מק"ש שלא תופס הכלל של שומע כעונה ושם " קורין " כל היחידים בפני עצמם, באופן פעיל ולא סביל כשמיעת מגילה, מקור הריטב"א הוא הירושלמי במסכת ברכות.
ההסבר הפשוט הוא שבק"ש מהות המצווה היא על כל אדם לקבל עול מלכות שמים וזה לא יכול להתקיים על ידי שמיעת טקסט גם אם נניח ששומע כעונה, להבדיל ממגילה ששומע כעונה כבכל המצוות כולן.
שיפוץ, תיקון ושדרוג שופרות ישנים, כולל ליטוש, שיפור איכות הצליל, ושירות משלוחים מהיר לכל הארץ! סגור
שופרות מהדרין יודאיקה
מצוינות והידור נפגשים
שלום וברכה! מחפשים שופר מושלם או תשמישי קדושה איכותיים?
אנחנו כאן בשבילכם! מוזמנים לשאול כל שאלה, לקבל ייעוץ אישי ולמצוא את המוצר שמתאים בדיוק בשבילכם. כתבו לנו כאן ונשמח לעזור!